De eerste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carijn Boer - WaarBenJij.nu De eerste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carijn Boer - WaarBenJij.nu

De eerste stagedagen

Door: Carlijn de Boer

Blijf op de hoogte en volg Carijn

06 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer even geleden dat ik mijn eerste verslag schreef. Ik kon mij er niet toe zetten om de tweede te schrijven, daarom schrijf ik hem nu pas.
Het is hier echt warm, ik kan er nog niet helemaal aan wennen. Ze zeggen dat dat vanzelf komt, ik ben benieuwd. Ik ben inmiddels bont en blauw van de muggenbulten. Sommigen zijn gewoon paars/blauw geworden. Het ziet er echt super mooi uit, vooral mijn benen zitten eronder. Maarja niks aan te doen, ze zeggen dat je op een gegeven moment minder wordt gestoken. Ik hoop dat deze dag snel komt.
Ik heb mijn eerste dagen op stage gehad. Gelijk de eerste dag werd ik al aan het werk gezet door mijn mentor. Ik wist niet hoe de lessen gegeven werden maar gaf er gelijk al een aantal.(gelukkig zat mijn mentor af en toe in de klas, zodat ik vragen kon stellen wat en hoe ik alles moest doen) Ze zijn hier nogal makkelijk hierin. Ze lopen snel weg en laten je aan je lot over. Best een uitdaging maar ook erg spannend. Ik wist niet eens het dagprogramma. De kinderen vinden het erg moeilijk om te luisteren, de enige manier op ze stil te krijgen is schreeuwen. Dit is echt niet fijn om te doen maar anders kun je helemaal niks. De eerste dag hoefde dit nog niet echt maar de dagen daarna wel. Ik moet nog iets anders gaan bedenken wat gaat werken, zodat ik niet hoef te schreeuwen. De tweede dag waren er 2 leerkachten ziek op school en moesten Iris en ik invallen. Daar stond ik dan voor een groep die ik niet kende, het dagprogramma die k niet kende, eigenlijk wist ik nog bijna niks. Gelukkig had een andere Nederlandse student een dag hiervoor voor deze groep gestaan en kon hij mij alles vertellen. De dag geukkig doorgekomen, maar er wel achtergekomen dat de kinderen echt niet luisteren. Ze liepen gewoon door terwijl ik vroeg terug te komen, een kind zat met een neppistool in de klas en ze daagden mij aan alle kanten uit. Doordat de kinderen geen extra werk hebben, vervelen ze zich enrom als ze klaa zijn met hun werk. Ze moeten namelijk wachten tot de hele klas klaar is. Ik had twee opdrachten bedacht die ze konden doen als ze klaar waren met hun werk. Wat een succes, ze gingen er mee aan de slag en ze vonden het super leuk. Iets wat ik voortaan elke dag moet gaan doen. Zorgen dat ze zich niet gaan vervelen. De derde dag stonden Iris en ik samen voor ene groep. Al snel werd ik opgehaald om in een andere groep in te vallen, dit keer in mijn eigen groep. Toen ik terug kwam bij de groep die wij deze dag hadden, was Iris weg. Zij stond nu in de groep ernaast, ook die leerkracht moest even weg. Ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat dit deze stage, vaker zal gebeuren. Een leuke uitdaging maar toch wel zwaar. Orde houden kan ik na deze stage waaschijnlijk super goed. Bij elke groep begin je weer onderaan. Wa erg leuk was, is dat Iris en ik denk uitgenodingd voor de teamdag van de leerkrachten. Erg leuk om hiervoor gevraagd te worden, we gaan er uiteraard naar toe. We moeten wel een eigen bijdrage leveren maar dat is niet erg. Dit waren mijn drukke eerste stagedagen. Op de donderdag moeten wij bezig voor onderzoek, omdat er geen mogelijkheid is om op school ergens te zitten doen wij dit thuis. Als we dan iets op de stageschool uit moeten voeren gaan we naar de stageschool, anders zitten we thuis. Donderdagavond zijn we uiteten geweest bij Zus en Zo en zijn we naar Havana gegaan, dit is een discotheek hier in Paramaribo. Vrijdag moesten we naar de vreemdeligendienst om onze laatste stempel te halen voor in ons paspoort. Hierna zijn we nog even langs Hermitage Mall geweest. Dit zat hier in de buurt en is een groot winkelcentrum. Vrijdagavond/nacht hadden we een poolparty. We moesten verzamelen bij Loco en gingen met de partybus naar een hotel. Hier was de poolparty.
Zaterdag hebben we met alle meiden van de KPZ geluncht en heb ik met iris boodschappen gedaan. Volgens de andere meiden duurde dit enorm lang en ze werden ongerust. We hadden niet langer weg moeten blijven, want dat gingen ze hulp inschakelen. Volgens ons viel het allemaal nog wel mee. Vandaag hebben we weer een relaxe dagje.
Ohja ik heb ook nog niet verteld over vorig weekend. We gingen dat weekend naar Spring Break. Een nachtje naar een resort met allemaal studenten, vooral veel Nederlandse en Belgische studenten. Hier gingen we spelletjes doen en andere leuke activiteiten. We sliepen in onze hangmat die we zelf gekocht hadden en hadden natuurlijk een leuk feestje. Een erg leuk weekend was dat. Het was enorm vermoeiend maar ontzettend leuk en een aantal nieuwe mensen ontmoet.
Morgen komen er twee leerkrachten van onze en een andere school naar Suriname. Met hun gaan we ook leuke dingen doen. Hierover vertel ik de volgende keer.
Tot volgende week, dan zal ik weer een nieuw verslag schrijven.
Dikke kus Carlijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carijn

Ik ga voor school op reis naar Suriname. Ik ga daar stagelopen op een basisschool. De school heet de Petrus Dondersschool. We slapen in een huis van Stagehuisvesting Suriname.

Actief sinds 24 Jan. 2016
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 2434

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Suriname

Landen bezocht: