Duizenden ............ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carijn Boer - WaarBenJij.nu Duizenden ............ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carijn Boer - WaarBenJij.nu

Duizenden ............

Door: Carlijn de Boer

Blijf op de hoogte en volg Carijn

15 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Zo, het is alweer een week geleden dat ik mijn laatste verslag heb geschreven. Ik heb weer een leuke en drukke week gehad. Het is hier echt leuk. Ik begin mij steeds meer thuis te voelen. De weg ken ik hier nu iets beter en ik begin aan de leefstijl van hier te wennen. Het fietsen is nog een beetje een drama maar dat komt zeker goed, het gaat al steeds beter.
Ron en Frank(leerkrachten uit Nederland) zijn er inmiddels ook. Ze zijn al bij mij op stage langs geweest. Samen met de andere studenten hebben we een workshop gegeven op hij CPI(hoge school voor leerkrachten). Donderdag gaan we als afsluiter gezellig met z'n allen uit eten.
Er is iets wat ik jullie echt even moet vertellen. Waarschijnlijk hebben de meesten het al meegekregen, maar wij hebben kakkerlakken. Nadat we dit een paar keer aan de huisbaas hadden aangegeven, zouden ze er toch wat aan gaan doen. De bestrijdingsdienst zou komen, blij dat er iets aan gedaan kon worden. Dit duurde een paar daagjes, eerst een offerte maken en spullen bestellen. Op een nacht werd ik wakker van wat gekriebel aan mijn been. Dus ik, wat een logische reactie is, krabben. Maar wacht wat voelde ik daar, het leek wel een beest. Ik keek naar mijn benen en ja hoor daar zag ik iets kruipen. Snel het licht aangedaan en jawel meneer/mevrouw kakkerlak kriebelde mij wakker. Snel uit bed gekropen en daarna probeerde ik het beest nog te vangen. Daar ging hij over de vloer, tegen de kast omhoog, op de kast, tegen de muur omhoog, over het plafond, toen viel hij weer op de grond en uiteindelijk via de grond richting mijn bed weer via de klamboe omhoog. Ik wist niet dat die beesten dit konden, bah krijg de kriebels ervan nu ik dit schrijf. Ik durfde niet meer in mijn kamer te zitten, de kakkerlak vangen was helaas niet gelukt. Ik heb een aantal uurtjes in de woonkamer/keuken gezeten. Tot een huisgenootje wakker werd en toen mocht ik bij haar in bed komen liggen. Ze lagen al met twee personen op één kamer, vanwege eerdere kakkerlak incidenten. Daar lagen we, met drie personen op één kamer en met twee personen in een eenpersoonsbed. Het was niet de beste nacht, maar echt super lief van Renate dat dit mocht. De volgende dag kwamen Ron en Frank bij mij op stage. Gelukkig ging dit goed en kon ik het allemaal redden met weinig slaap. Helaas kwamen ze nog niet van de bestrijdingsdienst om te spuiten. Dus heb ik de volgende nacht mijn kamer eerst zelf met spray bestreden, de spleet onder de deur dicht gestopt met een handdoek, mijn klamboe onder mijn matras vastgezet en met licht aan geslapen. Het schijnt dat ze vooral in het donker op pad gaan. Donderdag kwam dan eindelijk de bestrijdingsdienst. Helaas hebben we nog steeds last van kakkerlakken en is de bestrijdingsdienst vandaag nog een keertje langs gekomen. Op een dag kwam de huisbaas langs met een fles bier. Hij kwam vertellen dat de bestrijdingsdienst bij zijn eerste bezoek, duizenden kakkerlakken had gevonden. Het waren er te veel om te tellen. Echt, iel.... DUIZENDEN kakkerlakken onder ons huis. Het nest zit gelukkig niet bij ons in huis maar bij de onderbuurman en in 'de put'(riool). Hopelijk zijn we er na vandaag echt vanaf. Ik slaap namelijk na het incident erg slecht, ik wordt vaak wakker met het idee dat ik een kakkerlak voel, zie of hoor.
Nog even wat leuks om te vertellen, ik ga sinds afgelopen week naar Salsa. We krijgen 8 salsa lessen. Na de tweede les hebben we een dansje gewaagd op de salsa-avond bij Havana. Dit was niet de salsa maar de merengue. Deze dans had ik niet nooit gedaan, maar het is gelukt!:)
Echt een leuke ervaring tot nu toe. We hebben twee keer in de week les, dus in totaal 4 weken les. Over twee weken kan ik, als het goed is, dus de Salsa. Afgelopen weekend hadden we op vrijdag een huisfeestje. Van wie dit huisfeestje was, durf ik niet te zeggen. We waren uitgenodigd via onze huisbaas, hij is ook de huisbaas van het huis waar we het feestje hadden. Het was erg raar maar wel erg leuk. Iedereen moest eigen drank meenemen en er was muziek geregeld. Daarna zijn we met de hele groep naar de Tequila Bar geweest. Hier heb ik zelfs Ardil van GTST gezien. Wauw, wat kan die man dansen. Hij deed mee aan een dancebattle met Surinaamse jongens. Een dance battle doen ze hier wel vaker in een club. Echt super gaaf om te zien, helaas verbieden sommige clubs het.
Zondag zijn we naar de kerk geweest. De zoon van de klusjesman werd zondag opgedragen. Wij vonden het leuk om hier bij te zijn, we werden er ook voor uitgenodigd. Erg mooi om een dienst in Suriname mee te maken. Na de dienst werden we uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten. Super lieve en gastvrije mensen, net als veel andere Surinamers. Daar kunnen we in Nederland nog van leren. We hebben daar heerlijk gegeten. Ze hadden zelf gekookt.
Dit was het denk ik weer voor deze keer. Weer genoeg verteld. Ik hoop dat ik de volgende keer niet weer over kakkerlakken hoef te vertellen.
Tot de volgende keer.
Een dikke brasa(knuffel) uit Suriname!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carijn

Ik ga voor school op reis naar Suriname. Ik ga daar stagelopen op een basisschool. De school heet de Petrus Dondersschool. We slapen in een huis van Stagehuisvesting Suriname.

Actief sinds 24 Jan. 2016
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 2445

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Suriname

Landen bezocht: